Venevalmistaja XO julkaissut takaisinkutsun

XO Boats julkaissut takaisinkutsun veneitään koskien

XO Boats on julkistanut takaisinkutsun koskien vuonna 2017 ja vuoden 2018 alkupuolella valmistettuja XO DFNDR ja XO Cruiser -veneitä. XO-veneiden uppoamiset ovat olleet esillä uutisissa. Esimerkiksi Jethro Rostedtin vene upposi elokuussa ja tämän jälkeen Turussa upposi toinenkin XO-vene. Molemmat veneet upposivat kaikkien onneksi onneksi laituriin.

Uppoamisten syy nyt tiedossa

Uppoamisten jälkeen XO alkoi selvittää uppoamisten syytä asiantuntijoiden ja tarkastajien kanssa. Tutkimuksissa selvisi, että veneiden uppoamiseen oli kaksi syytä. Ensinnäkin veneiden konekaivojen tarkastusluukuista oli vuotanut vettä veneen pilssiin, koska ne eivät olleet täysin tiiviitä. Tämän lisäksi pilssipumppuja oli asennettu virheellisesti, eivätkä ne siitä johtuen toimineet kunnolla. Eli sisään vuotanut vesi ei ollet poistunut pumppujen kautta niin kuin sen kuuluisi, ja veneet olivat tämän takia päässeet uppoamaan.

Saatuaan tietoonsa uppoamisten syyn XO päätti tehdä takaisinkutsun osalle veneistään. Takaisinkutsuttujen XO-veneiden omistajat voivat käydä maksuttomasti tarkistuttamassa ja korjauttamassa veneensä valtuutetuilla jälleenmyyjillä.

Toimitusjohtaja pahoitellut tapahtunutta

XO Boatsin toimitusjohtaja on pahoitellut tapahtunutta ja luvannut yrityksen tekevän kaikkensa taatakseen, ettei vastaavaa pääse enää tapahtumaan. XO Boats toivoo, että jatkossa veneiden omistajat voisivat olla turvallisin mielin ja luottaa XO-veneiden lujuuteen sekä nauttia niiden suorituskyvystä.

Yrityksen toimitusjohtaja mainitsi myös, että XO Boats tulee arvioimaan veneiden takaosan rakennetta ja sen teknistä toimintatapaa. Tällä viitataan, siihen että XO-veneiden takaosa on todella matala. Turkki jatkuu melkeinpä samalla tasolla veneen perään asti aiheuttaen sen, että esimerkiksi peruuttaessa turkille tulvii vettä. Jos kaikki luukut ovat tiiviitä ja pitävät, tämä ei kuitenkaan muodostu ongelmaksi.

Uppoamisten syistä oli ilmoilla spekulaatiota

Jethro Rostedtin tapauksen jälkeen jotkut epäilivät, että veneen takaosassa olisi ollut repeämä. XO Boats on kuitenkin todennut näiden epäilysten olleen vääriä. Repeämää ei ole mainittu myöskään tiedotteessa, joka kertoo veneiden takaisinkutsusta. Tämä johtuu varmastikin osittain siitä, että rakenteiden repeäminen olisi veneiden valmistajalle melko hankala asia. Tutkimuksissa ilmenneet ongelmat eli viallinen pilssipumppu ja pitämättömät luukut ovat korjattavissa paljon halvemmalla sekä helpommin.